Theater Oostpool
Artiest, Gezelschap
Biografie van Theater Oostpool
Theater Oostpool neemt je mee in wat de wereld nu bezighoudt. De verhalen zijn jong en vurig, maar ook persoonlijk en grappig. Ze kiezen voor een verscheidenheid aan achtergronden en culturen. Theater is voor iedereen. Kom kijken, we hebben geen tijd te verliezen.
Over Theater Oostpool
In 1953 werd in Arnhem (Gelderland) Toneelgroep Theater opgericht als hét toneelgezelschap van Oost-Nederland. De afgelopen twintig jaar kregen ze ook in de rest van Nederland grote bekendheid als Toneelgroep Oostpool. Sinds oktober 2022 zijn ze Theater Oostpool, omdat ze niet alleen toneel, maar bijvoorbeeld ook muziektheater maken. Ondertussen zijn ze één van de grootste rijksgesubsidieerde theaterbedrijven van het land. En ze zijn nog lang niet klaar. Al meer dan 70 jaar neemt Oostpool je mee in wat de wereld ‘nu’ bezighoudt.
Veelal jonge en/of vrouwelijke vooruitstrevende leiders stonden aan het artistieke roer van het gezelschap dat begon als ‘Toneelgroep Theater’. Sinds het begin maakt Oostpool theater voor – en door – jonge mensen met oog voor de maatschappij, tot in het Oost-Nederlandse klaslokaal. Oostpool woonde in het Stadstheater en Theater aan de Rijn en zit nu in het derde decennium in het eigen theater aan de Sint-Jansbeek, de beek waar Arnhem aan ontstond. Drie jaar na de oprichting van Oostpool startte de Arnhemse toneelschool, nog eens 15 jaar later zag Introdans het levenslicht. Oostpool maakt deel uit van een lokaal gewortelde podiumkunst-keten van (voor)opleidingen, producenten tot podia, van oudsher van nationale betekenis. Inmiddels reiken de lokale banden vanzelfsprekend tot o.a. Nijmegen en Enschede en is de landelijke zeggingskracht onverminderd groot.
Theater Oostpool, toneel in De Lawei: Madame Butterfly
Hoofdpersoon uit Puccini’s wereldberoemde opera eist haar eigen verhaal op. Madama Butterfly is met haar prachtige aria’s al ruim een eeuw een hoogstandje uit de operageschiedenis. Maar wat vertelt Puccini’s muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van De Bananengeneratie zet regisseur Char Li Chung een nieuwe stap in de Aziatische representatie in de Nederlandse theaters en maakt een radicale, eigentijdse theaterbewerking van de Italiaanse tragedie. Een reactie op de klassieker van Puccini.
Bij Puccini draait het om het liefdesverhaal van de Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Tot over haar oren verliefd trouwt ze met de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die na hun huwelijk echter terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter terwijl ze in verwachting is van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar ze hoopt.
Char Li Chung breekt resoluut met het originele verhaal. In zijn Madame Butterfly komt Cio-Cio-San eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische, mannelijke perspectief centraal, maar krijgt zij de zeggenschap over haar verhaal. Het werd hoog tijd.