Veelgestelde vragen

informatie over bestellen

hoe bestel ik kaarten?

online
Kaarten voor onze voorstellingen en films kun je eenvoudig online bestellen via onze website. Volg deze stappen:

  1. Account aanmaken: Maak een account aan op onze website en activeer het via de e-mail die naar het opgegeven adres wordt gestuurd. Een account aanmaken, inloggen of gegevens opvragen doe je via de loginknop, die zich rechtsbovenin bevindt (het poppetje). 
  2. Inloggen: Log in op je account.
  3. Bestellen en betalen: Kies je voorstelling of film, selecteer je stoelen en reken af via iDeal, openstaand tegoed, een Podiumcadeaukaart of een creditcard.

Na het afronden van je bestelling worden de kaarten als e-tickets opgeslagen onder je account in 'Mijn agenda'. Je kunt je e-tickets daar altijd bekijken, opslaan en uitprinten. Als je een smartphone hebt, is uitprinten niet nodig; de scanners kunnen de barcode van je e-ticket vanaf je telefoon lezen.

rolstoelplaatsen / slecht ter been
Maak je gebruik van een rolstoel, rollator of looprek dan hebben we speciale plaatsen voor je gereserveerd, neem hiervoor contact op met de kassa.

aan de kassa
Je kunt ook een bestelling doen aan de kassa tijdens onze openingstijden. Deze vind je hier. 

telefonisch of per mail
Toch liever telefonisch of per mail bestellen? Onze medewerkers helpen je graag. We zijn bereikbaar tijdens de openingstijden van de kassa. Voor deze service rekenen we €2,- administratiekosten. Deze kosten rekenen we niet voor het reserveren van rolstoelplaatsen of boekingen aan de balie. Het verzenden van tickets per post of het maken van een factuur kost €1,- extra.

 

betalen met tegoed of cadeaubonnen

betalen met openstaand tegoed
Wanneer je wilt betalen met je openstaande tegoed, log dan in met je accountgegevens. Nadat je je tickets hebt gekozen, selecteer je in het afrekenscherm de betaalwijze: "Betaal met persoonlijk tegoed". Als er nog een bedrag overblijft, kun je dit betalen met een van de overige betaalmethoden. Je tegoed blijft onbeperkt geldig. 

betalen aan de kassa of telefonisch
Als je aan de kassa of telefonisch kaarten wilt bestellen, geef dan aan dat je (deels) met je tegoed wilt betalen. Houd er rekening mee dat wij voor telefonische boekingen en boekingen via e-mail €2,- administratiekosten rekenen (uitgezonderd voor rolstoelplaats-boekingen).

tegoedbon van De Lawei
Heb je een tegoedbon van De Lawei? Vanaf december 2021 zijn alle tegoedbonnen digitaal gemaakt. Je kunt je huidige tegoed vinden door in te loggen op je account op onze website. Staat je tegoed er niet tussen en heb je dit niet al eerder opgemaakt, neem dan contact op met onze kassa. 

podiumcadeaukaart
De Podiumcadeaukaart kan ook online ingewisseld worden. De gegevens van de bon worden opgevraagd in het afrekenscherm, waar je kunt kiezen voor de optie "Betalen met de Podiumcadeaukaart". Als er nog een bedrag overblijft, kun je dit betalen met een van de overige betaalmethoden.

VVV-bonnen en theaterbonnen
VVV-bonnen en theaterbonnen kun je alleen fysiek inleveren aan de kassa.

De cultuurkaart kan niet bij De Lawei verzilverd worden.

 

problemen met online bestellen

Wanneer je net een nieuw account hebt aangemaakt, zorg er dan voor dat je het activeert via de link die je per e-mail hebt ontvangen.

Als je op een pc of laptop bestelt, raden we aan een van de volgende browsers te gebruiken: Google Chrome of Firefox. Met Safari en Internet Explorer kun je problemen ondervinden bij het bestellen van kaarten.

Maak je gebruik van een tablet of smartphone? Zorg er dan voor dat je de laatste iOS- of Android-software hebt geïnstalleerd.

Wil je meerdere tickets bestellen, maar kom je hier niet uit? Kijk dan onder het kopje "Meerdere tickets bestellen". 

Meer informatie over het boeken van kaarten vind je ook op onze pagina over kaartverkoop.

wachtwoord kwijt

Als je je wachtwoord bent vergeten, klik dan op de loginknop. Op computers bevindt deze zich rechtsbovenin (het poppetje), en op smartphones onderin het uitklapmenu. Vul bij 'wachtwoord vergeten' het e-mailadres in waaraan het account is gekoppeld. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te wijzigen. Als je deze e-mail niet ontvangt, controleer dan je spambox (ongewenste e-mail). Als de link niet werkt (tijd verlopen), heb je mogelijk te lang gewacht met klikken. Vul in dat geval opnieuw je e-mailadres in bij 'wachtwoord vergeten'.

 

meerdere tickets bestellen

Je kunt maximaal 6 tickets bestellen. Bij populaire voorstellingen kan dit aantal worden verlaagd om doorverkoop te voorkomen. 
Wil je een boeking maken voor 7 personen of meer? Neem dan contact op met onze kassa. 

Om meerdere stoelen te boeken via onze website, volg je deze stappen:

  • Kies je voorstelling en ga naar het afrekenscherm.
  • Klik op de knop "Zelf stoelen kiezen" om de zaalplattegrond te openen.
  • Selecteer je gewenste plaatsen en bepaal het aantal tickets.

Voor voorstellingen of films met vrije zit, kies je in het afrekenscherm het aantal tickets per prijsgroep uit het dropdown menu.

Let op: Gereserveerde voorstellingen worden maximaal 30 minuten vastgehouden, dus wacht niet te lang met afrekenen.

 

rolstoelplaatsen

Rolstoelplaatsen in onze geplaceerde zalen (grote zaal en Roel Oostrazaal) kunnen uitsluitend telefonisch, per e-mail of via de kassa worden gereserveerd.

Voor rolstoelplaatsen in een zaal met vrije zit (kleine zaal, Rutger Hauerzaal of studio) kun je de prijsoptie "rolstoelplaats" selecteren en het aantal gewenste rolstoelplaatsen aangeven.

Bezoekers die niet zelfstandig naar de voorstelling of film kunnen bewegen, dienen ook een toegangskaart voor hun begeleider aan te schaffen.

Meer informatie over de toegankelijkheid van ons gebouw vind je hier. 

 

rangen

In De Lawei kennen we maar één rang, dus alle prijzen zijn gelijk voor alle stoelen.

 

arrangement of inleiding bijboeken

Als je jouw voorstelling al hebt geboekt, kun je eenvoudig online een arrangement bijboeken. Log hiervoor in op onze website en ga naar het tabblad 'Mijn agenda'. Hier zie je je geboekte voorstellingen staan. Onder elke voorstelling vind je de knop 'Maak je bezoek compleet'.

Kies de gewenste arrangementen en voeg deze toe aan je winkelmand. Rond je betaling af en je arrangementen zijn geboekt.

Moet je nog reserveren? Selecteer de gewenste arrangementen nadat je je stoelen hebt gekozen op de plattegrond, of voeg ze toe nadat je het aantal plaatsen hebt gekozen voor een voorstelling in een zaal met vrije zit.

 

leeftijdsindicatie

Niet alle voorstellingen zijn geschikt voor elke leeftijd. Bij kinder- en familievoorstellingen vermelden we een minimumleeftijd. Deze leeftijdsgrens is gebaseerd op de inhoud en de lengte van de voorstelling, zodat deze passend is voor een bepaalde leeftijdsgroep. Kinderen die te jong zijn, kunnen de voorstelling of het concert vaak niet goed volgen of vinden het te spannend. 

 

zaalinformatie

Wanneer je een stoel kiest, verschijnt je keuze rechts op het scherm. De beschrijving toont of je een stoel in het balkon of de zaal hebt gekozen, evenals de rij en stoelnummer.

Grote zaal
Plattegrond: de zaal is opgedeeld in drie blokken met witte tussenruimtes.

  • Blok 1: Rij 1 t/m 11 (zaal)
  • Blok 2: Rij 12 t/m 17 (zaal, onder het balkon)
  • Blok 3: Balkon

De stoelen zijn verdeeld in twee groepen:

  • Oneven stoelen: gelegen aan de linkerzijde van de zaal.
  • Even stoelen: gelegen aan de rechterzijde van de zaal.

Bekijk de plattegrond van de grote zaal

Roel Oostrazaal
Plattegrond: de zaal is opgedeeld in drie blokken.

  • Blok 1: Rij 1 t/m 8 (zaal)
  • Blok 2: Rij 9 t/m 13 (zaal, onder het balkon)
  • Blok 3: Balkon (alleen bereikbaar via trap)

De stoelen in de Roel Oostrazaal hebben opeenvolgende nummers van voor naar achter in elke rij.

Bekijk de plattegrond van de Roel Oostrazaal

Ongeplaceerde zalen
De Rutger Hauerzaal (filmzaal), de kleine zaal en de studio worden verkocht op basis van vrije zit. 

 

informatie over jouw bezoek

bestelling annuleren

Eenmaal gekochte kaarten kunnen niet worden ingeleverd tegen geld. Als je verhinderd bent, bieden we de mogelijkheid om je kaarten te ruilen voor een andere voorstelling of voor een online tegoed. Annuleren kan tot 24 uur voor de voorstelling.

Let op: Heeft de voorstelling het label 'te gast'? 
Raadpleeg dan de betreffende voorstellingspagina voor de specifieke annuleringsvoorwaarden. 

Annuleren kan op twee manieren:

  • Via e-mail: Stuur een e-mail naar info@lawei.nl en vermeld je naam, reserveringsnummer en de voorstelling. Als je een deel van je reservering wilt annuleren, geef dan ook de specifieke rij en/of stoelnummers aan die je wilt annuleren.
  • Telefonisch: Bel de kassa tijdens de openingstijden en geef je naam, reserveringsnummer en details van de te annuleren tickets door.

Bij annulering kun je kiezen uit:

  • Een tegoed op je account ontvangen (onbeperkt geldig).
  • Je tickets omruilen voor een andere voorstelling.

Voor deze service brengen wij €2,- annulerings- of ruilingskosten per ticket in rekening. Dit geldt ook als je een andere plaats wilt hebben. Voor kaarten of tegoedbonnen wordt geen geld teruggegeven.

Wil je binnen 24 uur voor de voorstelling annuleren of ruilen? Dit is helaas niet mogelijk. 

 

kaarten kwijt

Je kunt je tickets altijd bekijken via 'Mijn Agenda' op onze website, ook als ze via de kassa zijn gekocht.

Met een smartphone hoef je je e-tickets niet te printen; ze kunnen vanaf je telefoon worden gecontroleerd. De e-tickets staan opgeslagen in je account onder 'Mijn Agenda' en kunnen te allen tijde worden bekeken, opgeslagen en eventueel geprint.

Eventuele wijzigingen in het programma of stoelkeuze worden direct bijgewerkt in je e-tickets, dus printen op het laatste moment is het handigst. De e-tickets zijn opgeslagen als pdf-bestanden. Je kunt deze openen en printen met verschillende programma's zoals Adobe Reader, Microsoft Edge, Google Chrome of Voorvertoning op macOS. Als rechtstreeks printen niet lukt, sla dan het bestand op je computer op en print het vervolgens.

 

pauzes en voorstellingstijden

Het verschilt per voorstelling of er een pauze is. Op de avond van de voorstelling kun je op onze informatieborden zien of jouw voorstelling een pauze heeft en hoe laat deze eindigt. Als de eindtijd al bekend is, staat deze ook op de voorstellingspagina op onze website. 

pauzedrankje
Op je ticket staat vermeld of een pauzedrankje is inbegrepen in de prijs. Als er een drankje inbegrepen is, maar er is geen pauze, dan krijg je dit drankje na afloop van de voorstelling.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.  

 

foto's en opnames

Het is niet toegestaan om tijdens films en voorstellingen foto-, film- en/of geluidsopnamen te maken. Wil je foto's en opnames maken voor promotionele doeleinden? Neem dan contact op met onze marketingafdeling.

 

randprogrammering

Bij jeugdtheatervoorstellingen wordt rondom de voorstelling een gratis (knutsel-)activiteit georganiseerd. Zoals kleurplaten maken, maskers knutselen of dieren vouwen. Ook worden er soms workshops georganiseerd door het gezelschap van de betreffende voorstelling.

In sommige gevallen dien je een ticket te kopen voor de randprogrammering. Deze kun je gelijk boeken met je voorstellingskaarten, of later bijboeken. Kijk ook onder het kopje "Arrangement of inleiding bijboeken" voor meer informatie. 

 

bereikbaarheid & parkeren

parkeren

Vanaf 1 februari 2023 geldt in het centrum van Drachten betaald parkeren van maandag t/m zaterdag, 9.00 tot 21.00 uur. Op zondag is parkeren gratis. Parkeren op het Kiryat Onoplein is niet meer mogelijk met een blauwe parkeerschijf.

Parkeerterreinen rondom De Lawei:
Uurtarief: €2,- , Dag: €8,00

  • Kyriat Onoplein
  • Reidingweg

Parkeergarages in de buurt:
Uurtarief: €2,-, Dag: €4,-

  • Raadhuisplein
  • Van Knobelsdorffplein

Inrijden kan van maandag t/m zaterdag van 07.00 tot 21.00 uur, en op zon- en feestdagen van 11.00 tot 20.00 uur. Uitrijden kan 24 uur per dag.

Gratis parkeren:

  • Parkeerterrein VV Drachten
  • Parkeerstroken langs de Leerlooiersstraat en het Moleneind NZ (bij Dunlop)
  • Parkeerterrein aan de Nachtegaalstraat
  • De Singel
  • Oliemolenstraat
  • De Opgang

Oplaadpunten elektrische auto's
Er zijn oplaadpunten op het Kyriat Onoplein. Klik hier voor een actueel overzicht van laadpalen in Drachten. 

 

slecht ter been parkeren

Aan de Reidingweg zijn er twee parkeerplaatsen voor mindervaliden beschikbaar, op slechts 20 meter van de ingang van De Lawei. Op het Kyriat Onoplein zijn ook twee parkeerplaatsen voor mindervaliden beschikbaar.

Als je een gehandicaptenparkeerkaart hebt, kun je maximaal 3 uur gratis parkeren in het centrum van Drachten. Zorg ervoor dat zowel de gehandicaptenparkeerkaart als een blauwe parkeerschijf zichtbaar achter je voorruit liggen.

In de parkeergarages geldt voor gehandicaptenparkeerkaart-houders het reguliere parkeertarief.

 

openbaar vervoer

De Lawei is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Het busstation bevindt zich op slechts vijftig meter van De Lawei, bij de halte Van Knobelsdorffplein. Plan je reis van tevoren via de volgende link: Plan mijn reis.

Wist je dat reizen met het openbaar vervoer, na lopen en fietsen, de meest duurzame manier is om van A naar B te komen? Hoe meer mensen met de bus of trein naar De Lawei komen, hoe meer we samen kunnen besparen op CO2-uitstoot.

 

route

Schouwburg De Lawei is goed bereikbaar met de auto. Vanuit Leeuwarden neem je de N31 richting Drachten. Vanuit Groningen volg je de N7 en vervolgens de A7. Eenmaal in Drachten kun je de borden richting het centrum/De Lawei volgen. Bekijk ook de kaart voor verdere aanwijzingen.

 

overige informatie 

wachtlijst aanmeldingen

Wanneer je de knop 'Wachtlijst' ziet in plaats van 'Tickets', betekent dit dat de voorstelling is uitverkocht en dat je je kunt aanmelden voor de wachtlijst.

Als er een plaats vrijkomt door een annulering, nemen wij contact op met de mensen die zich hebben aangemeld, in volgorde van aanmelding. Je ontvangt van ons een bericht zodra er een plaats beschikbaar is en je aan de beurt bent op de wachtlijst.

Vermelding op de wachtlijst geeft geen recht op een toegangsbewijs. Wel krijg je voorrang wanneer gedurende het theaterseizoen wordt besloten een extra voorstelling bij te boeken in hetzelfde theaterseizoen.

 

mag mijn kind op schoot?

Baby's tot 1 jaar oud mogen bij een kindervoorstelling bij de ouder of verzorgen op schoot. Een extra toegangsbewijs is niet nodig. Je baby kan mogelijk de voorstelling verstoren, in dat geval vragen wij je de zaal te verlaten. Je hebt dan geen recht op restitutie.