Meer verdieping rondom de voorstellingen
Wie zijn wij eigenlijk? Waar komen we vandaan? Wat hebben we te vertellen en luisteren we ook naar elkaar? In veel van onze voorstellingen worden actuele verhalen verteld. Kunstenaars reflecteren graag op de tijd van nu. Maar nu staat nooit los van het verleden.
Een diversiteit van perspectieven helpt ons reflecteren. Om die reden organiseert De Lawei contextprogramma’s, in de vorm van inleidingen, rondleidingen, nagesprekken en workshops. Dat draagt bij aan verdieping van het onderwerp, waardoor de verhalen nog meer impact krijgen. Ook plaatsen we relevante podcasts.
Voorstellingen met een inleiding
Wat heeft de regisseur hiermee bedoeld? Door welke choreograaf is deze dans gemaakt en wat is zijn achtergrond? Waarom is er gekozen voor deze speelstijl? Het kan wel eens voorkomen dat je na een voorstelling achterblijft met vragen. Met een inleiding voorafgaand aan de voorstelling ga je de voorstelling met andere ogen bekijken: je raakt actief betrokken bij de voorstelling en krijgt inzicht in de gemaakte artistieke en inhoudelijke keuzes.
Agenda
-
Het Nationale Theater
Phaedra, in vlammendi 28 oktHet Nationale Theater komt naar De Lawei.
In Phaedra, in vlammen ontmoet de Griekse tragedie het nu. Schrijver Nino Haratischwili (bekend van Het achtste leven) geeft het klassieke verhaal een nieuwe lading. In haar versie is Phaedra geen slachtoffer, maar een vrouw die vecht voor haar verlangen – en haar vrijheid.
Phaedra is koningin van Athene. Ze leeft vast in een liefdeloos huwelijk. Maar dan ontmoet ze Persea, haar aanstaande schoondochter. Jong, krachtig, brutaal. Persea laat zich door niets of niemand tegenhouden. Er ontstaat een geheime relatie, vol passie en gevaar. Twee vrouwen tegen het systeem – en tegen de gevolgen van hun keuze.
Malou Gorter speelt Phaedra. Yela de Koning is Persea. De regie is in handen van Ola Mafaalani, die bekendstaat om haar rauwe en poëtische stijl. Voor het eerst sinds de hitvoorstelling Borgen (2016) is zij weer te zien in de grote zaal. De muziek is speciaal gecomponeerd door Krists Auznieks en wordt live gespeeld door musici van het New European Ensemble.
Kies jij voor een 'hot seat' bij Phaedra in vlammen? 🔥
Bij deze voorstelling zijn twintig 'hot seats' beschikbaar. Je zit helemaal voorin de zaal op houten caféstoelen die speciaal zijn neergezet. Zo maak je Phaedra in vlammen van heel dichtbij mee en kan het zomaar zijn dat een van de acteurs naast jou plaatsneemt. Gebruik bij het bestellen van je kaarten de knop 'Hot seats'.
Over Ola Mafalaani
Ola Mafaalani is een veelgeprezen regisseur in theater en opera. Ze staat bekend om haar fantasierijke beeldtaal, zintuiglijk spel en haar scherpe blik op de wereld. Van 2009 tot 2016 was ze artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel, waar ze theater toegankelijk maakte voor een nieuw en breed publiek. Haar voorstelling Borgen groeide uit tot een publieksfavoriet en werd bekroond met de Prosceniumprijs.
Mafaalani werkt internationaal en zoekt altijd naar nieuwe vormen van vertellen. Ze begeleidt jonge makers, creëert nieuwe genres (zoals live binge-theater), en maakt zich sterk voor vrouwelijke stemmen in het theater. Haar werk beweegt tussen realiteit en verbeelding, met een diep geloof in de kracht van vernieuwing en verbinding.
-
Sven Ratzke & Matangi Quartet
Dans op de vulkaando 30 oktSamen met het gerenommeerde Matangi Quartet neemt Sven Ratzke je mee naar het Berlijn van 1925, een tijd van ultieme vrijheid, waar het anders zijn niet irriteert, maar inspireert.
Hij opent de deur naar een stad van uitersten en duikt in het legendarische nachtleven vol glamour, jazz, coke, koninginnen van de nacht, decadente theaters en smerige kroegjes. Ratzke toont Berlijn zoals je het nog niet eerder zag: zinderend, swingend, hilarisch, gevaarlijk, schaamteloos en sexy. Je ontmoet iconen als Josephine Baker, Bertolt Brecht, Marlene Dietrich en de scandaleuze naaktdanseres Anita Berber. Begeleid door de vier strijkers brengt Ratzke de muziek van Weill tot leven in opwindende nieuwe arrangementen, van zwoele chansons en wilde swing tot filmische klanken. Keer terug naar een tijd die verrassend veel parallellen heeft met de wereld van nu en maak een zinderende dans op de vulkaan.
-
do 30 okt — 20.00 - 22.15
-
do 30 okt — 20.00 - 22.15
-
-
Noord Nederlands Orkest
Beethoven 4 & Brahms 4vr 07 novEn is Brahms’ Vierde Symfonie zijn beste symfonie? Die mening zijn dirigenten en orkestmusici toegedaan. Vanavond kun je beide grote nummers Vier in één programma beluisteren met pianist Lukáš Vondráček en dirigent Hartmut Haenchen. En dat mag gevierd worden.
Beethoven schreef zijn Vierde Pianoconcert in wat de gelukkigste periode in zijn leven moet zijn geweest, in de zomer van 1805, toen hij samen met zijn geliefde Josephine von Brunswick zijn zomervakantie doorbracht. Omdat dit concert van begin tot einde doordrongen is van een stille vreugde en vrede, koesteren talloze muziekliefhebbers dit pianoconcert als het mooiste pianoconcert dat er bestaat. Daarentegen wordt Brahms’ Vierde Symfonie gekenmerkt door nostalgie, waarin herinneringen aan gelukkige tijden worden opgeroepen. Onder leiding van Hartmut Haenchen en met Lukáš Vondráček aan de vleugel wordt dit ongetwijfeld een concert waaraan wij later dierbare herinneringen zullen bewaren.
-
vr 07 nov — 20.00
-
vr 07 nov — 20.00
-
Voorstellingen met een nagesprek
In onze nagesprekken, onder leiding van een bevlogen gespreksleider, kun je als toeschouwer je observaties en gedachten over dat wat je net gezien en beleefd hebt met elkaar én de makers delen. Een mooi moment om te horen wat het perspectief van de ander is. Meepraten hoeft niet, je bent ook welkom om enkel te luisteren.
Agenda
-
storm: Elfie Tromp
Van de gekkendo 30 oktstorm: Elfie Tromp komt naar De Lawei.
Podiumbeest Elfie Tromp wekt cabaretlegende Adèle Bloemendaal tot leven in haar nieuwe muziektheatershow Van de gekken. De punkcabaretmaakster, schrijfster en stadsdichteres laat met Bloemendaals geëngageerde liedjes en bijtende conferences horen hoe springlevend haar werk en muziek nog is. Daarbij ventileert Tromp haar eigen felle en humoristische bespiegelingen op de maatschappij, op klein leed en groot onrecht.
En dat doet ze net als Adèle met verlokkende lach, lage stem en gevaarlijke verleidelijkheid.
De show, in klassieke cabaretvorm met pianist Jan Groenteman aan haar zijde, is geschikt voor zowel Bloemendaalfans als nieuw theaterpubliek. Dat maakt kennis met een eigengereide feminist van het eerste uur, die als allereerste in Nederland met een onewomanshow kwam. Tromp deelt Bloemendaals eigengereide boodschap: je hoeft nooit te leven zoals het hoort, en niets te doen dat je tegenstaat, zeker niet als vrouw.-
do 30 okt — 20.30 - 21.45
-
do 30 okt — 20.30 - 21.45
-
-
storm: Het Nationale Theater
A plastic state of minddo 04 decHet Nationale Theater en Gavin-Viano komen naar De Lawei.
In A plastic state of mind volgen we vier tienermeisjes en een vrouw die tijdens de Tweede Liberiaanse Oorlog gevangen zijn genomen door rebellen. In het legerkamp moeten ze vechten om te overleven. Hun jeugd is hen ontnomen, maar hun kracht niet. Wanneer ze een kans krijgen om te ontsnappen, staan ze voor een onmogelijke keuze: blijven in de wereld die ze kennen, of alles achterlaten en hopen op een nieuw begin.
Met rauwe eerlijkheid, ontroerende muziek en onverwachte humor laat regisseur Gavin-Viano zien wat het betekent om mens te blijven in onmenselijke omstandigheden. Deze voorstelling is een ode aan de zwarte vrouw, aan sisterhood en aan de helende kracht van samen vechten voor vrijheid.
A plastic state of mind is gebaseerd op het veelgeprezen Broadway-stuk ECLIPSED van Danai Gurira (The Walking Dead, Black Panther), dat genomineerd werd voor vijf Tony Awards.
“Ik kwam in 2020 voor het eerst in aanraking met ECLIPSED en het raakte me diep. Er zijn sindsdien alleen maar meer brandhaarden bij gekomen in de wereld. Dat resulteert in nóg minder media-aandacht voor Afrikaanse oorlogen en hun overlevers. En ook voor de mensen die hun situatie hebben kunnen ontvluchten en nu onderdeel zijn van onze maatschappij. Daarom is A plastic state of mind volgens mij nog steeds urgent. Het grijpt je bij de keel, het is humoristisch en kwetsbaar, maar het is hopelijk ook een eyeopener. Het laat zien dat zusterliefde en humaniteit de noodzakelijke ingrediënten zijn om nader tot elkaar te komen.” - regisseur Gavin-Viano
De makers en cast
Regisseur Gavin-Viano, sinds 2024 vast lid van het regisseursteam van HNTjong, vertaalt en regisseert deze indrukwekkende voorstelling. Eerder maakte hij Arm met een dure smaak en werd hij genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs voor Bloodscent.
De cast bestaat volledig uit vrouwen, met o.a. Kimberley Agyarko (Zilveren Krekel 2025 voor A Country Inside My Head), Nyassa Alberta (Tina Turner de Musical, We Will Rock You), Shanaya Dap (Black Girl Magic, Trojan Wars), Femi van Elshuis (ITA, Raymi Sambo Maakt) en de internationale actrice Alix Konadu.
De voorstelling speelt zich af in een visueel krachtige wereld: een decor van afval dat symbool staat voor de westerse invloed op Liberia, met een intense soundscape van Jan Baars en Donna Lugassy en een betoverend lichtontwerp van Wes Broersen.
-
do 04 dec — 20.30
-
do 04 dec — 20.30
-
-
De Stormkamer
Het sluitstuk: de balans van bestaando 18 decDe Stormkamer komt naar De Lawei.
In De Balans van bestaan nemen twee acteurs je mee in een wereld waarin de lijnen tussen overvloed en tekort pijnlijk zichtbaar worden. Op een lege vloer ontstaat een modeshow, die langzaam ontspoort tot een veiling. De catwalk wordt een grens – een streep door de stad, door je leven, door je kansen.
Ben je boven of onder de streep? En wat zegt dat over wie je bent? Deze nieuwe voorstelling van Stormkamer is beeldend, muzikaal en direct. In scherpe scènes, verrassende kostuums en fysieke spelmomenten worden ontmoetingen van ongelijkheid tastbaar gemaakt. De spelers bouwen een wereld die wringt – Kafkaësk, confronterend en tegelijk kwetsbaar.
De Balans van bestaan is het sluitstuk van een meerjarig traject waarin Stormkamer sprak met mensen uit het hele land over ongelijkheid en bestaansonzekerheid. Wat betekent het om niet zeker te zijn van je bestaan? Hoe leven we samen als we weten dat het niet eerlijk verdeeld is? De voorstelling biedt geen gemakkelijke antwoorden, maar stelt de vraag die blijft hangen: Hoe kunnen we samenleven als we weten dat niet alles eerlijk is verdeeld?-
do 18 dec — 20.30
-
do 18 dec — 20.30
-