Kerstconcert Rein Albert Ferwerda

Kamermuziek in de Doopsgezinde Kerk Drachten
zo 22 dec — 16.00
22 dec
16.00

Nadat het concert van 5 mei jl. door Rein Albert Ferwerda in de Doopsgezinde Kerk door ziekte moest worden geannuleerd, is er naarstig gezocht naar een geschikte herkansingsmogelijkheid. Dit concert wordt ingehaald op zondag 22 december! Onder het overkoepelende thema ‘Vrede, Verbinding en Verstilling...’ zal Rein Albert Ferwerda zowel het orgel als zijn vleugel bespelen in de Doopsgezinde Kerk.

Het programma luidt als volgt:

Orgel
Op het historische Van Dam-orgel speelt Ferwerda achtereenvolgens:

Improvisatie over het koraal “Ich steh an deiner Krippen hier”
Gebaseerd op het preludium in b-klein (BWV 869) en Bachs eigen melodie en verstild klinkende
zetting.

• Transcripties (Rein Albert Ferwerda) uit Bachs Weihnachts-Oratorium (BWV 248)
- Bas-aria 8: “Grosser Herr, o starker König”
- Koraal 9: “Ach mein herzliebes Jesulein”

• Composities van César Franck (1822-1890)
- Andantino in g-klein (CCF 54a): Geschreven voor orgel in 1856, het jaar waarin
orgelbouwer Van Dam begon aan de bouw van het orgel in de Doopsgezinde Kerk in
Drachten. Ferwerda zal dit stuk uitvoeren, gebruikmakend van de mogelijkheden van
dit orgel.
- Panis Angelicus (CCF 203)*: Oorspronkelijk een tenor-aria geschreven in 1872 met
instrumentale begeleiding van orgel, harp en cello. Ferwerda speelt een door hem
gemaakte transcriptie van deze compositie.

Vleugel
Ferwerda zal vervolgens composities spelen van de Franse componisten Charles Gounod
(1818-1893), Camille Saint-Saëns (1831-1921) en Gabriel Fauré (1845-1924). Net als César
Franck kenden ook deze Franse componisten de muziek van hun grote voorbeeld Bach en lieten
zij onsterfelijke melodieën na:

• Charles Gounod
Compositie uit 1853 bij Bach preludium BWV 846*: Een welluidende melodie waaraan Gounod
in 1859 de Ave Maria-tekst toevoegde.

• Camille Saint-Saëns
Le Cygne (De zwaan) uit Carnaval des animaux (1886)*: Ferwerda heeft een eigen transcriptie
gemaakt van dit toepasselijke symbool voor het concert.

• Gabriel Fauré
- Berceuse, opus 16 (1879)
- Pavane, opus 50 (1887), muziek die leidt tot verstilling.

• Ferwerda besluit het kerstconcert met een afrondende improvisatie, waarin hij terugblikt op
Bach, Franck, Gounod, Saint-Saëns en Fauré, met als thema: Gloria in Excelsis Deo